Dialogue is een duo tentoonstelling van Sapin Makengele en Jacoba Haas. De uit Congo afkomstige en in Utrecht woonachtige Makengele werkt in de traditie van ‘peinture populaire’, een kunstvorm die zich afzette tegen de gevestigde orde en van oudsher door autodidactische kunstenaars wordt beoefend. Zijn schilderijen zijn een kleurrijke afspiegeling van alledaagse taferelen, maar bevatten ook scherp maatschappelijk en politiek commentaar.

“Mijn kunst bestaat uit het doorgeven van de boodschappen van alledaagse ervaringen en is geïnspireerd door het kleurrijke leven van de stadsbewoners van Kinshasa. Het is een drukke stad met eigen muziek en een kleurrijke modecultuur. Als ik in de buitenlucht schilder in Congo noemt men mij ‘de spiegel van de samenleving.’”

Speciaal voor deze tentoonstelling maakte Makengele nieuw werk waarin hij de dialoog aangaat met de kunst van Jacoba Haas. De tentoonstelling is daarmee ook een gelegenheid om enkele, nog nooit eerder geëxposeerde, werken van Haas te bewonderen.

Openingstijden en activiteitenprogramma

De tentoonstelling is te bezoeken op zaterdag en zondag 17 t/ m 25 juni. Zaterdag van 13 tot 17 u, zondag van 12 tot 17 u.  Op overige dagen is de tentoonstelling enkel op afspraak te bezichtigen.

Er gebeurt zoveel meer dan kunst bekijken alleen.

17 juni 14.00 Opening

18 juni 15.00   Workshop Congolese dans

24 juni 15.00   Filmvertoning Les fantômes de Lovanium

25 juni 15.00   Schilderworkshop met l’Atelier Sapin

Stichting Jacoba Haas

Dialogue is de eerste tentoonstelling georganiseerd door de Stichting Jacoba Haas.

De Stichting is in 2021 opgericht om in de geest van Jacoba getalenteerde autodidactische kunstenaars te ondersteunen die – om uiteenlopende redenen – niet het geëffende pad naar succes in de kunstwereld hebben bewandeld. De stichting streeft ernaar om de komende tien jaar, vijf keer tot een uitkering en een tentoonstelling te komen.

Het stichtingsbestuur bestaat uit: Bregje Jansen (voorzitter), Kenneth Rijsdijk (algemeen lid), Marinette Mul (penningmeester), Esmee Postma (secretaris).